Skip to content

Truskawki – czyli co powinniśmy o nich wiedzieć.

KR-tlo
Print Friendly, PDF & Email
Lubię czasem przyjrzeć się z bliska owocom. Lubię rozwiązać ich zagadkę i dowiedzieć się czegoś więcej. Truskawka to jeden z moich ulubionych owoców. Uwielbiam w każdej postaci – na ciasto, jako sok, syrop, w formie lodów itp. Czerwiec bez truskawek to jak zima bez śniegu 🙂 Zobaczcie co się w nich kryje i jak można je wykorzystać 🙂
Truskawki przywędrowały do nas prawdopodobnie z Ameryki. Mówi się, że odkrył je Kolumb i były olbrzymie jak kurze jajo. Nasze, obecnie znane, dostępne w sklepach to krzyżówka małych poziomek chilijskich i truskawki amerykańskiej (poziomki wirginijskiej) – i to wcale nie tak dawno temu je skrzyżowano, bo na przełomie 19 i 20 wieku. Od tamtego czasu zaczęto miksować, kombinować, tworzyć nowe gatunki.
Truskawki znalazły ogromne zastosowanie. Najczęściej się nimi raczymy, po prostu je jedząc. Robimy dżemy, soki, kompoty, mrozimy itp. Warto jednak zauważyć, że mają one zastosowanie w produkcji syropów, leków a także w kosmetologii. Świetnie działają na cerę i robi się z ich udziałem nie tylko kremy ale także maseczki, perfumy i wiele innych.
Truskawki zawierają ogrom witamin, aminokwasów i składników mineralnych. Warto najbardziej zwrócić uwagę na witaminę C gdyż na 100 g truskawek przypada około 60 mg, czyli więcej niż w cytrusach. Witamina ta ma duży wpływ na np. jędrność naszej skóry. Truskawka ma też bardzo dużo witaminy B2 – która pomaga zwalczyć trądzik ( i odstraszyć komary) a także witaminy B1. Z powodzeniem możemy zmiksować sobie maseczkę w domu i robić ją w trakcie owocowania truskawek. Jak ją zrobić? To banalnie proste – wystarczy zblendować kilka truskawek na gładką masę, nałożyć na skórę twarzy, następnie zaschnięte zmyć letnią wodą. Efekt? Skóra gładka niemal jak u niemowlaka.
Truskawki są bardzo zdrowe. Nie szkodzą nawet cukrzykom, gdyż cukier jaki mają w sobie zawarty to łatwo przyswajalne lewulozy. Nie zawierają cholesterolu, są niemal całkowicie pozbawione kwasów tłuszczowych. Truskawki są alkalizujące i moczopędne, zmniejszają ryzyko ataku podagry. 

Syrop z truskawek ma działanie bakteriobójcze, podobnie jak cebula czy czosnek – zawiera  bowiem fitoncydy. Są to substancje bakteriobójcze, grzybobójcze i pierwotniakobójcze. Często fitoncydy są też wykorzystywane do konserwowania jako naturalny składnik i dzięki niemu truskawki świetnie trzymają się w słoikach.
Z truskawkami trzeba obchodzić się ostrożnie. Nie wolno ich namaczać, by nie straciły soku ani smaku. Najpierw umyć, następnie obrać i przeciąć – nigdy odwrotnie. Są słodziutkie ale tylko wtedy, kiedy dojrzewają w słońcu. Im więcej deszczu i miejsc ocienionych – tym truskawka bardziej kwaśna w smaku. Warto więc je kupować, kiedy od kilku dni jest bardzo ciepło na dworze, wtedy nie będziemy żałować wydanych pieniędzy.
Jednak szklanka truskawek ma około 40-50 kcal – więc możemy je zajadać w dużych ilościach i nie bać się o dodatkowe kilogramy.
Warto więc je zajadać, prawda?

Pozdrawiam ciepło, 
Kasia 🙂

4 komentarze

  1. Magda C.
    16 czerwca, 2015 @ 7:56 am

    Pysznie wyglądają te truskawki 🙂

    Reply

  2. mamawkuchni
    16 czerwca, 2015 @ 12:14 pm

    Uwielbiam truskawki ! Często robię koktajle z dodatkiem truskawek 🙂

    Reply

  3. Anonimowy
    6 lipca, 2015 @ 10:54 am

    skoro to owoc bezpieczny dla cukrzyka to dlaczego tak mocno podnosi poziom cukru, nie rozumiem

    Reply

    • Katarzyna Rzepecka
      6 lipca, 2015 @ 12:21 pm

      Nie ma możliwości by same truskawki podniosły cukier, ale jak już ktoś zajada je z bita śmietaną itp to skoki cukru są normalne 🙂

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.